- I Eika har vi spesialister som jobber aktivt med å forhindre alle typer svindel, og vi har systemer som passer på pengene dine døgnet rundt, året rundt, forteller Steingrim Soug, sikkerhetssjef i Eika.

- Totalt blir flere hundre potensielle hendelser undersøkt og avverget hver måned. Samtidig er det aldri mulig å gardere seg helt mot svindlere som blir stadig mer kreative, så det er viktig å følge noen forholdsregler, fortsetter Soug.


Her er sikkerhetssjefens 5 beste tips for å unngå å bli svindlet:

  1. Bruk sunn fornuft
    De fleste svindelforsøk kan stoppes ved å følge denne hovedregelen. Et tilbud som virker for godt til å være sant, er gjerne det.
    Klikk for å se film
  2. Se opp for falske lenker
    Vær skeptisk til lenker i e-post, selv fra tilsynelatende trygge avsendere. For eksempel vil en bank aldri legge ved en lenke til nettbanken din i en e-post. Du kan holde musepekeren over lenken for å sjekke om adressen virker logisk. Er du i tvil? Ikke trykk.
    Klikk for å se film
  3. La det ringe
    Kriminelle sender ikke bare meldinger og e-post, de ringer deg også. Noen vil ha deg til å oppgi kort- eller kontoopplysninger. Andre gir deg et lite ring i håp om at du ringer tilbake til en skyhøy pris. Vær ekstra skeptisk til utenlandske numre, og husk at svindlerne er kreative:
    Vi har opplevd at kunder har blitt oppringt av en «norsk bank» med beskjed om at de har fått innvilget et lån. Kunden benekter å ha søkt om lån, og blir sendt videre til en ny svindler som spør om BankID for å «fjerne lånet». Som bank vil vi aldri be deg om slik informasjon på telefon.
    Klikk for å se film
  4. Skyhøy avkastning?
    Det finnes falske investeringsselskaper som gjerne vil ha du skal investere i ting som kryptovaluta og binære opsjoner, men i realiteten går pengene rett i lomma på svindlerne. Noen av disse har utviklet apper som lar deg følge utviklingen, men dette er bare for å få deg til å investere mer. Den dagen du vil realisere gevinsten, får du plutselig ikke tak i megleren.
    Klikk for å se film
  5. Falsk kjærlighet
    Hvert år blir mange nordmenn offer for såkalt «kjærlighetssvindel», og som oftest starter det på nett. Svindleren vil sjarmere deg, gjerne i lang tid, før h*n trenger penger til et eller annet. Husk bare: Aldri overfør penger eller gi tilgang til dine kontoer.
    Klikk for å se film

Eika Sikkerhet har laget en rekke filmer som lærer deg hvilke metoder svindlere bruker, og hvordan du beskytter deg mot dem. Se resten her


Tre triks for å avsløre nettsvindel

- Alle typer svindel dreier seg om sosial manipulasjon, altså blir du som kunde lurt på en eller annen måte. Svindlerne er flinke, de kan gjerne snakke dialekt og ringe fra norske nummer. Derfor er rådet om sunn fornuft det aller viktigste. På nett, derimot, kan de fleste typer svindel avsløres med tre enkle triks, forklarer Steingrim Soug:

  1. Sjekk lenker.
    Hold gjerne musepekeren over lenken, da kommer webadressen opp.
  2. Sjekk avsenders e-post adresse
    Ofte er ikke avsenderadressen forfalsket, da kan du avsløre svindelen på denne måten.
  3. Sjekk adressen
    I stedet for å trykke direkte på en lenke, kan du kopiere adressen manuelt for å se om den virker trygg.

Har du blitt svindlet?

Om uhellet skulle være ute, er det én ting som betyr noe: Gi beskjed til banken så fort som mulig. - Jo raskere vi får vite om svindelen, jo større sjans er det for å forhindre at den blir gjennomført. Ved å kontakte banken, gir du oss også mulighet til å varsle andre som kan være i risikosonen, avslutter sikkerhetssjef Steingrim Soug.

Portrett av Steingrim Soug

Norske banker innhenter legitimasjon

Har du opplevd at banken har tatt kontakt for å innhente og kontrollere legitimasjon? Grunnen til dette er hvitvaskingslovens krav om at samtlige kunder skal være legitimert - rett og slett for å være sikker på hvem kundene er. Bankene er også pålagt å innhente ny legitimasjon dersom tidligere dokumentasjon er mangelfull, utgått på dato eller av for dårlig kvalitet. I takt med den digitale utviklingen skjerpes legitimasjonskravet både i Norge og internasjonalt.

- Dette gjøres for kundens egen sikkerhet. Som bank har vi ansvar for å bekjempe svindelforsøk, ID-tyveri og annen økonomisk kriminalitet. For å opprettholde den tilliten vi har som samfunnsaktør er det avgjørende for oss å ivareta dette ansvaret, forklarer Steingrim Soug.


Les mer hos Finanstilsynet